Primærrom: 68 kvm, Bruksareal: 87 kvm, Grunnflate: 82 kvm, BRA-i: 79 kvm , BRA-e: 8 kvm , TBA: 3 kvm
Kommentar til areal:
Utgang fra stue til vest-vendt balkong på 3m². (TBA)
Leiligheten disponerer en kjellerbod på 8m² merket med nr. 82. (BRA-e)
Tilgang til felles bod/rømningsvei via luke i 5.etasje (loftetasje) via entrédør fra innvendig bod. Denne
deles med nabo fra tilstøtende leilighet. Arealet er ikke medtatt i bruksarealet.
Arealer bak knevegger og lignende (som ikke er måleverdige) er ikke medtatt som areal med lav
himlingshøyde (ALH). Se mer utfyllende informasjon i rapportens premisser om areal.
Det gjøres oppmerksom på at det ikke er søkt om/godkjent innredning av tidligere bod som på
befaringstidspunktet er innredet og blir benyttet som loftstue og det er heller ikke tatt stilling til om dette lar
seg gjøre. Rommet er av den grunn ikke godkjent for varig opphold. Arealet er medtatt i rapporten etter
bruken på befaringsdagen.
Loftsetasjen (5.etasje) har et totalt gulvareal (GUA) på 22m², men grunnet skråtak/lav takhøyde er kun
20m² av arealet måleverdig som bruksareal. De delene av arealene som har lav himlingshøyde (ALH)
utgjør 2m².
4.etasje har et totalt gulvareal (GUA) på 60m², men grunnet skråtak/lav takhøyde er kun 59m² av arealet
måleverdig som bruksareal. De delene av arealene som har lav himlingshøyde (ALH) utgjør 1m².
Utlektet vegg/kasse ved hems/trapp og videre ned til stue er medtatt som bruksareal da dette er en del av
pipeløpet.
Dispensasjoner gitt fra plan- og bygningsetaten:
Det er søkt om dispensasjon fra krav til dør i teknisk forskrift § 12-15 annet ledd bokstav b og d, herunder
krav om fri bredde 0,8 meter og fri høyde 2,0 meter. Det er også søkt om dispensasjon fra samme
bestemmelses tredje ledd, bokstav e. Fravikelse av dimensjonskravene gjelder dørene på
loftsleilighetenes hemsplan, på grunn av bygningens skrå takflater og takkonstruksjon. Plan- og
bygningsetaten finner at fordelene ved å dispensere i dette tilfellet er klart større enn ulempene. Plan- og
bygningsetaten mener at vilkårene for dispensasjonen er oppfylt jf. pbl. § 19-2, og vi gir derfor
dispensasjon.
Det er søkt om dispensasjon fra TEK 10 § 12-16, vedrørende dimensjonskrav til trapper. Det fremgår av
TEK10 § 12-16 første ledd bokstav a at trapper skal ha sikker avgrensning, samt ha håndlist på begge
sider. Samme bestemmelses bokstav c sier at trapp med rette løp skal ha samme dybde på inntrinn, og
at inntrinn i ganglinjen skal være minimum 0,25 meter. Selv om ikke trappene oppfyller krav til dybde på
inntrinn fullt ut, legger etaten også i dette tilfellet vekt på at avvikene det er snakk er små. Ulempen ved å
dispensere fra dimensjonskravene til trapper, samt krav om håndlist på to sider, er at loftsleilighetenes
interntrapper vil kunne utgjøre en viss risiko ved bruk. Inntrinn blir grunnere enn forskriften legger opp til,
og det vil kun være håndlist på en side. Vi henviser imidlertid til hensynsvurderingen ovenfor, herunder at
det kun er snakk om mindre avvik, og at etaten legger til grunn at ansvarlig prosjekterende kan verifisere
at risiko for materiell- og personskader ved generell bruk er lav. Ettersom også øvrige krav til trapp er
ivaretatt, finner etaten grunnlag for å si at ulempene er mindre tyngende i dette tilfellet. Plan- og
bygningsetaten mener etter ovennevnte at vilkårene for dispensasjonen er oppfylt jf. pbl. § 19-2, og vi gir
derfor dispensasjon.
Det er søkt om dispensasjon fra TEK 10 § 12-17 vedrørende krav til rekkverk, herunder høyde 1,2 meter
på rekkverk der nivåforskjellen er mer enn 10 meter. Søker redegjør at årsaken til dette er en kombinasjon
av tilpasning etter føringer fra Byantikvaren samt behovet for å opprettholde en hensiktsmessig størrelse
på takterrassene. På bakgrunn av takterrassenes utforming og plassering i takflaten, finner Plan- og
bygningsetaten at bestemmelsens overordnede hensyn vil ivaretas, og dermed at hensynet bak
dimensjonskravet til rekkverk ved nivåforskjeller over 10,0 meter i dette tilfellet ikke blir vesentlig
tilsidesatt.
Det er søkt om dispensasjon fra krav til dagslysinnslipp, jf. TEK 10 § 13-12. Søker redegjør at
vindusgluggene på hemsplanet er redusert i størrelse etter tilbakemeldinger fra Byantikvaren, med den
følge at lysforholdene her svekkes. Dispensasjonsforholdet i denne saken knytter seg til hemsplanet til
de 16 stk. nye lofts-leilighetene, der soverom og sekundære stuer utgjør rom for varig opphold. Samtlige
loftsleiligheter har hovedoppholdsrom og kjøkken på loftsplanet som tilfredsstiller dagslys-innslipp og
har gode muligheter for utsyn. Følgelig vil det etter etatens skjønn være mindre viktig at
sekundærfunksjoner på hemsplanet ikke får fullverdig dagslysinnslipp. Vi finner samtidig grunnlag for å
vektlegge at innenfor definisjonen "rom for varig opphold", vil det på generelt grunnlag være mindre kritisk
at soverom har mindre dagslysinnslipp enn kjøkken og hovedoppholdsrom. Hensynet bak
bestemmelsen vil likevel bli tilsidesatt, men etaten har etter forannevnte kommet frem til at
tilsidesettelsen ikke vil være å regne som vesentlig i dette tilfellet. Plan- og bygningsetaten mener at
vilkårene for dispensasjonen er oppfylt jf. pbl. § 19-2, og vi gir derfor dispensasjon.
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie,
borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på
salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA:
Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av
bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal-
og volumberegninger av bygninger.